01 de juliol, 2011

El Centre d'Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes. Una proposta per a les escoles

Després d’uns anys de remodelació i de restauració s’ha tornat a obrir a la Masia d’en Cabanyes de Vilanova i la Geltrú, el Centre d’Interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes.

Un petit recordatori històric ens porta a ressenyar la Masia d’en Cabanyes com a casa d’estil neoclàssic construïda el 1798 per la família Cabanyes .Una joia de l’arquitectura catalana de final de segle XVIII i una de les peces més significatives dins el conjunt de realitzacions que es van portar a terme en el primer període del neoclassicisme català . Pot ésser considerada , per tant una de les edificacions emplaçades en el paisatge rural més importants de les que es van construir a Catalunya en aquell moment .

En aquesta Masia hi ha viscut la nissaga dels Cabanyes al llarg dels segles, fins que ara fa més de 30 anys, la família la va cedir a la ciutat de Vilanova i la Geltrú.Al llarg d’aquests anys, desprès d’una primera intervenció arquitectònica els anys 1983-1984, l’ajuntament de la ciutat de Vilanova i la Geltrú i el Consell Comarcal del Garraf han preservat aquest patrimoni en un doble sentit. Per una banda, el llegat patrimonial de la família – els mobles, els llibres , les col•leccions d’art , la documentació ... - i per altra, l’entorn natural – el jardí romàntic , el bosquet ... - . Una combinació d’art, cultura i espais naturals .

A partir del mes de juny de 2011, el Centre d’Interpretació del Romanticisme Manual de Cabanyes obre les portes de nou oferint un projecte expositiu redissenyat a partir de resseguir la nissaga dels Cabanyes : des del poeta Manuel de Cabanyes (1808-1833) fins al pintor Alexandre de Cabanyes (1877-1972)

INTERPRETAR EL PATRIMONI AMB FINALITATS EDUCATIVES i CULTURALS.

Amb el Centre d’interpretació del Romanticisme Manuel de Cabanyes, l’oficina del Patrimoni del Consell Comarcal del Garraf, segueix el model d’interpretació i difusió del patrimoni nascut al món anglosaxó que considera que interpretar esdevé “
un mètode per a la presentació i comunicació del patrimoni, amb l’objectiu de promoure la seva utilització amb finalitats culturals, educatives i turístiques”.( Jordi Padró 2002)

Amb aquest fil conductor i referenciant-nos a l’àmbit educatiu, la proposta que planteja el centre és descobrir el poeta i el que representa la família Cabanyes a la Catalunya del segle XIX. Descobrir i entendre el Romanticisme. Apropar-nos a alguns dels aspectes més rellevants de la Catalunya del segle XIX. De fet Manuel de Cabanyes es cabdal per entendre el Romanticisme literari del nostre país ja que hom el considera l’introductor de la literatura romàntica europea a casa nostra. Poeta de vida i obra curta, és referent de poetes catalans que escriuen en castellà en un moment que el català no havia recuperat el prestigi per el seu en la creació literària .

Per altra banda, la globalitat de la nissaga Cabanyes ajuda a explicar i entendre qüestions relacionades amb la personalitat de tots ells, que a la vegada és la personalitat d’una època històrica del país a traves d’aquesta família. O sigui , romanticisme literari , romanticisme pictòric, romanticisme musical, valors romàntics , valors polítics i econòmics , món científic, context històric , econòmic i comercial a la Catalunya del segle XIX. Valors i interessos personals de tots els Cabanyes – rebel•lia i independència, visió lliberal progressista, passió col•leccionista i per el classicisme , pel mar i per les millores tècniques i científiques... -

Aquesta proposta interpretativa i educativa es suggereix en un doble format . En primer lloc, l’exposició permanent a la planta baixa de la Masia d’en Cabanyes. Ja ho hem dit : romanticisme, els Cabanyes, la ciència i la tècnica del segle XIX, la vinya i el mar, la comarca ....

En segon lloc, els espais nobles que s’han conservat i restaurat pel gaudi i el coneixement a la ciutadania i pel públic escolar . En aquest cas tot és autèntic. Personal i vivencial : la biblioteca del poeta, els llibres que van estar a les seves mans, l’original de Preludios de mi lira - recull de dotze poemes i l’obra més important del poeta - els seus gargots, els espais més íntims i les col•leccions d’art .... tot és més emocional

Una doble ritme expositiu que cerca com a objectiu “veure , explorar, situar , observar, analitzar, comprendre, sentir i reviure”. Una proposta pedagògica al servei de la comunitat educativa que s’acompanya de activitats pensades per a l’educació primària i secundaria. Una proposta pedagògica que ens ha de permetre, també, identificar-nos amb el patrimoni cultural del nostre territori i explorar els contextos històrics, polítics, espirituals i artístics del passat per a compondre els valors de la societat d’avui . Per a descobrir que el llegat del passat ens aporta elements per a entendre nostre present .