09 d’abril, 2010

IMMIGRANTS A LES ESCOLES

He compartit amb Blanca Deusdad - llicenciada en Antropologia, Doctora en Sociologia per la Universitat de Barcelona i companya fa anys a les classes d'història de les dones de Mary Nash - la presentació del seu llibre “Immigrants a les Escoles”, el 12è Premi Batec a la recerca i innovació educatives, que atorga l’Ajuntament de Lleida i que ha publicat Pages Editors .

Ho vaig fer a la Biblioteca Joan Oliva de Vilanova fa unes setmanes – amb la senadora Assumpta Baig i amb el Dr. Joaquim Prats de la Universitat de Barcelona que li va dirigir l’estudi - . Ho he fet avui de nou, a la llibreria Ona de Barcelona – amb Rosa Nogué, escriptora i Miquel Albert, catedràtic d’institut i especialista de l’aplicació de noves tecnologies a l’escola –

Em sembla una bon estudi i en proposo la lectura per tres sentits:

1) Es una investigació feta des del compromís . Aquestes dies hem recordat Vicencs Vives, i el seu model de fer història , “ ......Des del compromís amb els problemes de la seva època” .

Quan he llegit la investigació he pensat que s’hi traspuava el fer història i investigació des de l’esperit crític . Des de l’evidencia que cal conèixer la realitat del passat i del present x abordar el futur. En el sentit que investigació,entrevistes, història oral, tot el treball travat ...es fa des del compromís d’una persona amb la realitat quotidiana del seu entorn cultural i social. Des de la idea que la història pot buscar tambe la recerca d’un món millor , el desenvolupament cap el millor..........

Ho diu la Blanca :“ ... Aquest llibre neix d’aquesta preocupació ( fa referència a la interculturalitat ) .... em vaig proposar conèixer com es l’acollida i l’atenció de l’alumnat estranger a les aules de secundària. Com a professora de ciencies socials havia pogut percebre un sentiment antimigratori a les aules per part d’un nombre considerable d’alumnat , sobre tot de rebuig cap a la immigració d’origen magrebí...”. A Vilanova ,el professor Joaquim Prats, va valorar molt positivament que la investigació fos feta per una docent . La seva expressió fou “ ... és una investigació viva, fruit de la vivència quotidiana, d’ una persona implicada , immersa, que contrasta ...”

2) És un bon moment per debatre sobre immigració. Hem de felicitar-nos de la coincidència de la publicació en el temps. En mig de l’innecessari batibull sobre l’immigració , l’empadronament i els drets de ciutadania, dels fets ocorreguts a Salt i Vic ....i del debat que s’ha imposat . En el marc , també , d’altres accions que es desenvolupen a l’àmbit polític - Llei d’acollida, Pacte Nacional de la immigració, reconeixement del paper dels municipis per una societat catalana cohesionada i que ha sumat 1.500.000 d’habitants en pocs anys que s’han integrat sense fractures socials ... , ens arriba aquest llibre de la Blanca que pot significar un excel•lent contrapunt a discussions estèrils i inútils, i suposicions i intuïcions poc fonamentades . Un contrapunt, també per el debat i la reflexió.

3) Es una investigació amb preguntes i respostes. Preguntes i respostes que neixen fruit de la presència de la immigració als nostres pobles i ciutats i per tant, a les escoles i als instituts. De la presència de persones provinents d’altres sistemes culturals, amb coneixents diversos, amb creences diferents, amb usos i costums que no són els habituals, que creen una panorama diferent del que havíem viscut fins ara a la nostra societat i per extensió a les nostres escoles. Preguntes i respostes x a professionals que han hagut de fer un procés per a adaptar-se a una nova realitat social. Fer-ho despresa. Potser sense haver tingut temps per la reflexió. “Immigrants a les escoles” invita a fer-la. ( experiències i experiència , estudis i entrevistes, contrastos ........ una manera molt viva i vivencial!!!)

Però la proposta de la Blanca va mes enllà de les aules . Ens qüestiona i interpel•la sobre el futur de la cohesió social i la justícia social d’aquest país. Sobre la igualtat d’oportunitats.. Sobre convivència i respecte. Sobre la multiculturalitat dels pobles i ciutats de Catalunya que cal no s’entengui com una possibilitat de dissolució de referents. Els d’abans . Va més enlà de les aules fruit que s’hi concep l’educació com a peça clau per la cohesió social i l’escola com a espai x transmetre valors i coneixements. L'escola per a formar ciutadans democràtics , encuriosits , que disposin d’eines per accedir a un coneixement progressiu mes enllà de raça i religió. Ciutadans respectuosos amb les diferencies . Tolerants i justos. En un marc de drets i deures . Cal “….partir d’un concepte dinàmic de la cultura el qual esta en continua transformació; defugir de concebre les cultures de forma jerarquitzada i concebre-les en un pla d’igualtat ... garantir a l’alumnat estranger el reconeixement de la seva identitat d’origen com una forma de millorar l’autoestima i la confiança en el mateix a hora que garanteix les mateixes oportunitats acadèmiques per a tothom”