07 de març, 2010

Dia Internacional de les Dones (I) . Un nou pacte entre homes i dones














Voldria compartir amb vosaltres algunes reflexions i articles en relació al 8 de març Demà celebrem el Dia Internacional de les Dones i es un bon moment per a reflexionar sobre el nostre passat i per marcar agenda sobre el futur.

Mirant avui la premsa m'adono que hi ha un fet comú en totes les reflexions . Hi ha una proposta per avançar en un pacte social entre homes i dones . En el sentit que la igualtat no serà real, malgrat els avenços , malgrat les lleis , si els homes no s'adonen que cal avançar junts per aconseguir una societat més justa.

Avui la Vanguardia publica "CONSELLERES. Falta liderazgo femenino. Las cuatro mujeres del Govern reclamen un gran pacto con los hombres por la conciliacion". Bon article . Bona fotografia. La primera impressió quan he llegit l'article ha estat que representaven : fermesa i poder en femení. Sobrietat i treball per la igualtat . Bon camí traçat.

"......No hay duda en el diagnóstico. Geli considera que el gran problema es la "confusión entre el tiempo del trabajo y de la productividad", una confusión que para Serna surge de una cultura presencialista muy industrial aún no superada. El único camino, destacan, es lograr un pacto entre mujeres y hombres que, si bien se atisba, aún se ve lejano en su plena realización. "No hacemos otra cosa que repetir lo que las socialdemócratas escandinavas decían en los años sesenta: la mitad del mundo para la mujer, la mitad del hogar para el hombre", dice Tura"

En relació a la millora de la conciliació i a la millora del repartiment de les tasques de casa una bona noticia . D'acord amb un estudi del "Instituto de la Juventud" sembla que els joves es van incorporant, dedicant-hi més temps , a les tasques de la llar. Respecte el 2005 , els homes han passat de dedicar un 9% al 25 % actualment a les feines de la llar.

La reflexió de la Maria Teresa Fernandez de la Vega a El País . Un article interessant sota el títol "la tarea de nuestro tiempo" . Hi ha escrit " Y, sin embargo, es tanto lo que hemos avanzado... Tanto que hoy, en España, es difícil hacer creer a las jóvenes que sus madres no podían abrir una cuenta corriente o conseguir un pasaporte sin permiso del padre o del marido. Tanto que hoy no hay traza alguna de discriminación por razón de género en las leyes que rigen nuestra convivencia.

Pero una cosa es la ley y otra es la vida. Y ésta nos muestra cada día que la desigualdad que durante siglos ha imperado en nuestras sociedades, aunque erradicada en el Derecho, sigue presente en los hechos y se abre paso aún sin demasiado disimulo en los aspectos más primarios y cotidianos de nuestra vida.

Amb voluntat d'aportar reflexió també us proposeu llegir l'article publicat a El Punt ahir dissabte meu , "igualtat i drets". En el nostre cas, d'ençà de la recuperació de la democràcia les dones hem hagut de fer camí. Posar èmfasi i posar de relleu les desigualtats. Les violències. Reivindicar el dret al treball i a l'educació. El protagonisme en l'àmbit polític i en l'àmbit públic. Reivindicar el dret a l'avortament i a la nostra sexualitat. Reivindicar-nos com a persones. Reivindicar la igualtat com un dret de ciutadania de les dones. De fet, en el passat, posàvem de relleu la nostra presencia al món, però sense posar èmfasi en el concepte de drets fonamentals. Ara sí. Ara el matís és a reivindicar els drets de les dones. Ara volem parlar d'igualtat vinculada a justícia social.

Finalment el de
Gemma Lienas,"Lo que todavia falta" . A mi modo de ver, el siguiente frente en la lucha por la no discriminación femenina es la repartición al 50% de todas las tareas comprendidas en lo que se conoce como el tiempo del cuidado, dedicado al hogar, las criaturas, las personas enfermas y las ancianas.

Y es que del actual desequilibrio en este repartimiento se derivan, para las mujeres, otros: jornadas laborales a tiempo parcial, menor posibilidad de promoción, salarios más bajos, puestos de trabajo menos estimulantes y más precarios...

1 comentari:

Carme Sánchez ha dit...

Bones aportacions i fantàstic resum