18 d’octubre, 2009

TECNOLOGIA AL SERVEI DE LA DEPENDENCIA

Dimarts passat a la “Comissió de Benestar i Immigració " del Parlament va comparèixer l’equip del CETpD - Centre d’Estudis Tecnològics per a l’atenció a la Dependència i la Vida Autònoma. Andreu Català, doctor en física i Joan Cabestany , enginyer en telecomunicacions . Ambdós codirectors del centre i , Encarna Grifell, presidenta del Consorci de Serveis a les persones i Regidora de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú .

A la compareixença vam poder conèixer que el centre és el resultat de la suma de voluntats i de treball en xarxa – l’UPC , la Fundació de l’Hospital Sant Antoni Abat de Vilanova i la Geltrú, de caràcter sociosanitari , i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú - amb l’objectiu de contribuir a la millora de l’autonomia personal i la qualitat de vida de les persones grans i amb dependència. Una suma que cerca , també , millorar l’entorn social i familiar de les persones amb dependència , fer-los-hi la vida més senzilla a partir del diàleg entre qui sap de tècnica i tecnologia ( els enginyers/es ) , i qui coneix les necessitats dels avis i les àvies ( els metges i metgesses i personal sanitari )

Com deia Encarna Grifell “ la gràcia està en que els professionals sanitaris i socials saben què necessiten les persones grans i/o dependents per a tenir una vida més autònoma i ho transmeten als tecnòlegs , els tecnòlegs apliquen el seu coneixement a desenvolupar eines que ho facilitin , els psicòlegs i els sociòlegs miren que siguin eines usables , per tant , acceptables per la persona i la societat , i de nou els professionals sanitaris i socials poden provar si el resultat és útil” I afegeix “ aquesta aliança té una força increïble , i així ens ho han expressat a Europa en tots aquells projectes en els que hem participat i en els que estem participant “

Jo voldria sumar-me a les paraules dels enginyers i manifestar l’orgull i el reconeixement d’aquest centre que va començar ara fa 5 anys que s’ha anat consolidant i que “ contribueix a posar a Catalunya en primera línia en recerca i producció “ en el marc de propostes i productes en l’àmbit de la tele-assistència , de les malalties cròniques i , finalment , el socio-sanitari i d’atenció social . Un ventall de respostes tecnològiques a les preguntes i necessitats de les persones grans : ajuda dins i fora de casa , dietes recomanables , comunicació amb amics i familiars, entorn segur, estimulació mental , atenció de salut a casa ...?

El CETpD ha dissenyat al llarg d’aquests anys i , des d’aquesta estratègia , aparells, robots , pantalles d’ordinador per a comunicació àgil, dosificadors de malalties, aparells de tele-assistència ... en un marc que cal que ara es consolidi amb una estructura organitzativa de RECERCA EN TECNOLOGIES ASSISTENCIALS . El seu passat i bagatge sembla que ho garanteixen . L’equip humà ( personal de l’UPC i de l’Hospital , becaris/es ) i les sinergies aconseguides, els projectes aconseguits i consolidats , la seva rendibilitat, la presencia en xarxes o consorcis d’innovació i recerca internacionals i nacionals, en els àmbits d’e-health o de les aplicacions de les tecnologies al benestar, els projectes vinculats amb empreses privades, fundacions i universitats de Catalunya i arreu d’Europa: l’i2cat, la Fundació Viladecans, CETEMMSA, Telefónica I+D, GEMMA, Treelogic, Fatronik-Tecnalia, Redman, Moviquity, INESCP, CORSCIENCE, FRAUHHOFER Portugal, Plymouth, Limerik, Maccabi eSaf,..... hauria de ser-ne, insisteixo , la garantia .
Bona feina i molta sort.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Mila,
Tot això està molt i molt bé. El problema rau a l'Ajuntament, no funciona correctament a l'hora de instal·lar els equips, doncs triguen i triguen, no saben distingir una necessitat urgent d'una necessitat ordinaria.
Puc dir-te que patim el problema des de fa 5 mesos amb una persona més gran de 80 anys i amb tractament oncològic diari, a hores d'ara encara estem sense l'aparell. Així doncs, això és contribuir a la millora de les persones grans i amb dependència? o millor dit, que a Vilanova els serveis (Ajuntament) no funcionan correctament?
salutacions,

Mila Arcarons ha dit...

El que expliques no es pas contribuir a la millora de les persones grans . Certament.
Si vols comentar-me mes la qüestió puc suggerir a la Regidora de Serveis Socails que s'interessi pel tema .
Valoeu si ensfeu un correu :marcarons@vilanova.cat.
Salutacions