Aquesta professora , referent de molts estudiants per la seves aportacions amb "Las hijas de Lilith. La imagen de la femme fatale en el arte" i també " La cabellera femenina. Un dialogo entre poesia i pintura" ens va fer una brillant i reflexiva conferencia . Es tractava de recordar-nos les dificultats que han tingut les dones creadores al llarg de la història . Posar de relleu aquelles que van poder fer el que els hi agradava havent-se d'enfrentar al seu entorn social i fins i tot familar . Una manera de recordar les creadores - que n'hi ha - . Aquelles que van viure la necessitat d'escriure i d'amagar-se al darrera d'un nom d'home. Aquelles que van haver de compartir amb els seus "colegues" rivalitats innecessaries. Aquelles dones que ho van tenir una mica "més fàcil" ( només una mica ) perquè els seu entorn les va recolzar - BERTHE MORISOT, cunyada de Manet, MARY CASSAt , ARTEMISIA GENTILISCHI que va ser deixeble del seu pare a la Roma barroca - . D'altres que ens han deixat la seva petja - CAMILLE CLAUDEL , SUZANNE VALANDON que va tenir la sort de tenir el recolzament de Toulouse -Lautrec i Degas - .... per citar aquelles que vam citar-se a la xerrada i de les que vam veure obra en un recull interessant fet per ERIKA BORNAY

Interessant i enriquidora la visita comentada . La mirada masculina dels espais on la protagonista era la dona : espais domestics ( cosidores, dones rentant, cuidant canalla), espais socials ( carrer, diversió...) , la salut , el lleure , dones al camp .... Obres fetes en un moment on les dones volen començar a caminar cap a altres direccions.
MES RECORDATORIS :
"Us garenteixo que algú es recorderà de nosaltres en el futur" (Poetessa Grega Safo)
"Es impossible imaginar un Beethoven parint cada any, Einsten especulant sobre la teoria de la relativitat entre nadons que ploren, Miquel Angel treballant a la Capella Sixtina, mentre cada tres hores ha de donar de mamar als seus fills . Hi ha una impossibilitat fiscica , real, que ha mantingut la dona apartada del camp de creació" ( Montserrat Roig)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada